Mechanische schakelaars hebben de rand in de lucht

  17-03-2019

AS Een hele generatie groeit op met touchscreentechnologie, steeds meer handmatige functies worden vervangen door vegen.

In de cockpit van het vliegtuig echter - ondanks enorme investeringen in touchscreen-onderzoek door grote spelers - gaat de mechanische schakelaar niet weg.
Vliegtuig cockpits zijn de thuisbasis van honderden schakelaars, ontworpen met verschillende texturen, hoogten, maten of vormen. De verschillen zijn opzettelijk - en piloten ontwikkelen 'spiergeheugen' tijdens training die essentieel is voor een snel en accuraat gebruik van de cockpitbesturing.

Enkele voorbeelden van de verschillende schakelaars zijn drukknoppen om een geautomatiseerd proces te starten, tuimelschakelaars voor aan-uitfuncties, draaischakelaars of tuimelaars voor modusselectoren en potentiometers voor fijne regelingen.

Wanneer een beweging steeds opnieuw wordt herhaald - zoals de acties van het besturen van een auto of het spelen van een deuntje op een piano - slaat het brein een aantal taken op voor je spieren om uit te voeren. 'Spiergeheugen' leidt ertoe dat veel gebruikte oefenreeksen automatisch worden; ze zijn een ongelooflijk efficiƫnt soort van leren.
Dus wanneer piloten hun pre-flight cockpit setup en aanpak instellen, gebruiken ze sequenties die bekend staan als 'flows' - tientallen stappen die worden uitgevoerd vanuit het spiergeheugen.
In de 'stromingen' van vliegtuigen volgt de hand van de piloot een vast patroon over de bedieningselementen van het vliegtuig. Sommige piloten melden dat ze nog steeds stromen kunnen herhalen die ze 30 jaar eerder tijdens het trainen hebben geleerd.

Mechanische schakelaars zijn gerangschikt in een volgorde die deze stromen ondersteunt; zodat de piloot ingewikkelde reeksen in seconden kan voltooien - hendels, flipping-schakelaars, draaiende toetsen en gas geven. Elke actie wordt beloond met een mechanische beweging of geluid.
Er is ook de kwestie van turbulentie. Iedereen die op een hobbelige trein met zijn tablet heeft gepropt, kan begrijpen hoe turbulentie de vliegveiligheid in gevaar kan brengen. Als je drankje tijdens de vlucht aan het morsen is, stel je dan voor een touchscreen te gebruiken - een piloot die tegen het plafond stoot, kan toch schakelaars en knoppen veilig en foutloos aanpassen, zelfs in turbulentie.

In het ergste geval van een noodgeval is het spiergeheugen van een piloot van vitaal belang, samen met de tactiele feedback van mechanische schakelaars. Het is dit geheugen dat de hand van de piloot naar de juiste plek brengt wanneer het nodig is, zelfs zonder te kijken. Bij het gooien van een paar dozijn schakelaars - snel - in een noodgeval, is de aanraakfeedback van een schakelaar van levensbelang. En een gegooide schakelaar kan snel achteraf snel worden geverifieerd door slechts een korte blik te werpen.
In combinatie met de externe kans op computerstoring - wat gebeurt er als het aanraakscherm 'vastloopt'? - traditionele schakelaars hebben duidelijk de rand.
Dus hoewel technologie altijd in ontwikkeling is, is de veiligheid en betrouwbaarheid in luchtvaarttoepassingen de eerste prioriteit. Schakelaars zoals die door Nexus aan de luchtvaartindustrie zijn geleverd, hebben zichzelf keer op keer bewezen.

De Electronic Hardware Company uit New York levert bijvoorbeeld de grootste verscheidenheid aan aerospace plastic knoppen, plastic knoppen voor vliegtuigen, instrumenten en militaire knoppen in de VS. De distributeurs in de VS omvatten Associated Aircraft Supply Company en Align Aerospace, en haar producten zijn bekend bij piloten over de hele wereld.
Nexus levert EHC-producten aan het Verenigd Koninkrijk, Ierland en Europa en kan met ingenieurs en ontwerpers samenwerken om de perfecte oplossing te configureren.
Als u onze EHC-producten wilt bekijken, klikt u hier http://nexuscomponents.co.uk/Manufacturers/Products/EHC


Foto door Blake Guidry op Unsplash